Treceți la conținutul principal

DOUĂ ANTOLOGII DE VIRGIL și DANIELA BOTNARU

 Scoase și în titluri, temele celor două antologii de poezie de Virgil și Daniela Botnaru, „Pașii mamelor noastre” și „Pașii taților noștri” sunt ca niște steaguri sub care mărșăluiesc toți poeții selectați. Antologatorii au demonstrat cu prisosință un lucru, că aceste teme au trecut de la o generație la alta ca o lumânare aprinsă care nu s-a stins nici azi. Poeții din antologie și-au transmis lumânarea de la unul la altul, având grijă ca flacăra ei să sporească. Sunt foarte multe diferențe între poeții din cele două antologie: aceștia fac parte din curente literare foarte diverse, văd și înțeleg literatura într-un mod diferit, dar există și ceva care-i unește: cele două teme.

Citind antologiile, am văzut că un poet ca Grigore Vieru, bunoară, cântărețul mamei, nu a apărut pe loc gol. Dacă nu ar fi fost uriașa tradiție din spate, poate că nu ar fi putut apărea nici poezia sa. Or, poezia sa vine din poezia înaintașilor săi. 

Sintagme și imaigini comune călătoresc dintr-o poezie în alta, de la un poet la altul, și asta ne arată faptul că roata nu poate fi inventată. Mama și tatăl sunt mitizați atât de poeții șaizeciști, de exemplu, cât și de nouăzeciști sau douămiiști. 

În antologie, poețiii foarte mari stau alături de poeți pur și simplu buni sau de poeți minori și aici am avut și unele surprize, ca să descopăr că unele dintre cele mai frumoase poezii din antologie să nu le aparțină neapărat poeților mari, ci unor poeți mai puțin faimoși. De departe, poezia  „Târziu” al lui Eugen Jebeleanu este cu mult mai bună ca poeziile lui Sorescu sau Stănescu din antologie, cu toate că primul e mai puțin cunoscut ca cei din urmă. Așa că poezia primează și nu poeții. 

Sunt niște antologii foarte bine făcute, care sper să resuscite interesul și dragostea pentru poezie.

  

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Helene LENZ

  Fractures et Dumitru Crudu Publié par  montanié julie   28 Novembre 2013 à 11:33 PM Il y a environ un mois que j'ai reçu par la poste "  Un american la Chisinàu" d e Dumitru Crudu ( publié en février 2013 à Bucarest). J'en décore les pages de post-its, j'en donne des passages à lire à des étudiants avancés en langue, j'en traduis des morceaux, je prends des notes sur une action qui se déroule de Brasov à Chisinàu précisément, j'en parle autour de moi - avant-hier soir avec L. à table! Face à des coussins rouges et un sac cadeau de nature à évoquer la tâche du Père Noël mais quel Moldave, quel Roumain, quel Américain d'origine roumaine trouvera le livre de Dumitru Crudu dans un petit soulier, entre des larmes brillantes et une guirlande en glaçons pour le recommander à un éditeur qui le fera traduire? - ... J'ai déjà écrit sur ce livre un article de 20 pages parsemé d'extraits que j'ai mis en français - les épreuves sont corrigées: il devr

Marius IANUȘ

Marius Ianuș este cel mai mare scandalagiu din literatura română, reușind performanța să se ia de toți scriitorii contemporani. S-a certat cu toată lumea, inclusiv cu prietenii săi sau cu tovarășii săi de curent literar și, respectiv, cam toți i-au întors spatele ajungând, cu adevărat, un om singur. S-a luat chiar și de golanii de pe stradă și, astfel, s-a născut fracturismul – cel mai important curent literar din perioada postcomunistă. Întâmplarea a făcut să fiu împreună cu el în acele clipe în care vruse să-i intimideze pe bandițeii de pe Calea București din Brașov și am luat-o amândoi în freză. Am vrut să scriem o plângere la poliție și, în loc de asta, am scris un manifest. Manifestul fracturist. Scandalul este și motorul poeziei sale. Poezia sa este o ceartă continuă cu societatea, cu lumea, cu orașul, cu istoria, cu trecutul, cu prezentul, cu cotidianul, cu metafizica, cu sine însuși, în cele din urmă. La fel ca și în viață, el și în poezie se ia în piept cu toți. Dar dacă în

AMINTIRI DIN COPILARIE (IV)

Pe lângă nostalgie, duioșie, melancolie, tandrețe, poezie, există în romanul „Amintiri din copilărie” de Ion Creangă și foarte mult umor, sub toate manifestările lui.   Scriitorul trece pe tot parcursul operei sale, așa cum ar trece un pod, de la umor la nostalgie și invers. Cele două atitudini umane în fața existenței se întâlnesc în romanul său și merg braț la braț. Dar azi o să vorbim mai mult despre umor decât despre nostalgie. Autorul- narator, cel care ne povestește aventurile copilului Nică sau al adolescentului Ion o face, deseori, cu umor. Ba chiar și multe dintre comentariile sale despre destinul acestui personaj sunt îmbibate de umor. Până și despre chestiunile grave sau serioase el preferă să povestească râzând, după cum se va vedea și din acest fragment: „În sfârșit, ce mai atâta vorbă pentru nimic toată. Ia, am fost și eu, în lumea asta, un boț cu ochi, o bucată de humă însuflețită din Humulești, care nici frumos până la douăzeci de ani, nici cuminte până la